Statystyki niezależne od Google, narzędzia open source do analizy internetowej

google

Poznanie odpowiednich statystyk w prowadzeniu biznesu pomaga lepiej ukierunkować swoje produkty, usługi lub rozbudować ofertę dla użytkowników. Zbieranie danych o najczęściej oglądanych stronach i o tym co cieszy się największą popularnością są często wskazówkami pozwalającymi na lepszą konwersję lub optymalizację serwisu.

Posiadając stronę internetową lub własny biznes w internecie kluczowe jest zbierania danych przez narzędzia analityki internetowej.

To wcale nie musi to być Google Analitics!

Wiele osób korzysta z Google Analitics. Od kiedy jednak Google zaczęło szyfrować dane przekazywane do Google Analytics i innych systemów analiz internetowych ( o czym już dawno informował sprawnymarketing.pl, tutaj więcej informacji – not provided) jedynym bezpłatnym miejscem pozyskiwania statystyk w Google stały się narzędzia webmasterów.

Chęć uniezależnienia się od monopolisty Google jest coraz większa. Na szczęście istnieją narzędzia, które mogą pomóc w zbieraniu i analizowaniu danych internetowych poza tym są zupełnie darmowe i działają niezależnie od Google.

Oto trzy alternatywy dla Google.

Piwik

Zacznijmy od Piwik – aplikacji open source, która bardzo dobrze radzi sobie ze zbieraniem danych statystycznych strony. Piwik robi większość tego, co kiedyś Google Analytics i jest to bardzo prawdopobne że jest narzędziem którego potrzebujesz.

Statystyki obejmują dane na temat liczby odsłon witryny, skąd pochodzą użytkownicy, z jakich stron opuszczają witrynę, istnieje możliwość śledzenia wielu innych danych. Piwik posiada również szereg raportów i możliwość dostosowania panelu w taki sposób, aby wyświetlić dane, które chcesz zobaczyć.

Piwik ma możliwość integracji za pomocą wtyczek z wieloma popularnymi systemami do zarządzania treścią CMS lub e-commerce jak WordPress, Magneto, Joomla. Z innymi systemami lub stronami można zintegrować narzędzie za pomocą kodu śledzenia, który dodajemy na swojej stronie.

piwik

 

DEMO

Open Web Analytics

Na drugim miejscu znajdziemy kolejne narzędzie open source dla analizy danych internetowych, Open Web Analytics. Narzedzie ma kilka kluczowych cech, które są dobrą alternatywą dla Google a nawet miejscami lepszą.

Oprócz zwykłej analityki i raportowania, Open Web Analytics śledzi na których stronach, jakie elementy zostały kliknięte, pokazuje tzw „mapy ciepła”, która pokazuje, miejsca na stronie najbardziej oddziałujące na odwiedzającego, a nawet śledzi statystyki e-commerce.

Open Web Analytics można zintegrować z WordPress za pomocą wtyczki. Standardowo można integrować statystyki poprzez odpowiedni fragment kodu JavaScript lub PHP dodawany do stron internetowych, aby umożliwić śledzenie danych.

owa

DEMO

Clicky

Clicky to aplikacja internetowa do zbierania danych.  Narzędzie nie jest aż tak znane jak dwa poprzednio prezentowane ale warto jednak zastanowić się nad jego wykorzystaniem ponieważ w niewielkim stopniu odbiega od pozostałych.

W Clicky można również wyświetlić „mapy ciepła”. Clicky to także jedna z ciekawych opcji na zastąpienie Google Analytics. Clicky ma jednak ograniczone funkcje w bezpłatnym zakresie przy założeniu że strona nie przekracza  3 tyś wyświetleń dziennie.  Zasadniczo Clicky nie jest przeznaczony dla dużej liczby użytkowników, jednak zapewnia te same podstawowe informacje jak Google.

Mimo że Clicky opisuje się jako narzędzie analizy w czasie rzeczywistym, funkcja ta nie do końca działa tak szybko.

Clicky posiada wiele funkcji, które są dość proste w używaniu jak śledzenie statystyk wideo z YouTube, śledzenie słów kluczowych po których odwiedzono serwis i wiele innych. Co ważne Clicky jest prosty w obsłudze a zapoznanie się ze wszystkim funkcjami serwisu zajmie Ci nie więcej niż 10 minut, co w porównaniu z godzinami spędzanymi przy Google Analitics jest sporą oszczędnością czasu. Dlatego jeśli prowadzisz prostego bloga to narzędzie jest godne uwagi

clicky

DEMO